8.09.2017

-Senaryo Nasıl Yazılmaz- III( Denny Martin Flinn)


                           

Geçişler: Genel kullanım                              KESME:
       Senaryo içinde bakarsak,yazarlar bu yazımı idareli kullanır ki metin uzamasın , yeni bir sahnede kesme yapılacağı bellidir zaten.
       Ani kesme:(Tabi ki en sağda) ani kesme diye bir şey yoktur ,ne kadar hızlı kesebilirsin ki kesme kesmedir. Bir kaç kareyi üst üste bindirerek kesmeyi yavaşlatabilir ve görüntüleri birbirine karıştırabilirsiniz(DISSOLVE).AÇILMA ve KAPAMA yapabilirsiniz ama kesmeyi olduğundan hızlı yapamazsınız,en  iyi yol titizlikle yazmak.

"Kadın kapıyı  korku dolu bir şekilde yavaşça açar
DOLABIN İÇİ
Bir adam asılıdır ,ilk gözümüze çarpan adamın şişmiş dilidir"

       Bu andan sonra çığlık kopacak ve kurgucu da  burayı o anda kesecektir ya da kesmeyecek bilemeyiz,bilgilendirme yapma lüksümüz yoktur ancak BEKLENMEDİK KESME: gibi ipucu bırakabilirsiniz ,böylelikle sahnenin görsel olarak kesilmesini ve sonraki planın  seyirciyi korkutmak olduğunu belirtmiş oluruz.

AÇILMA ve KAPAMA: İhtiyaçtan fazlası ağır ilerleyen filme dönüşecektir ,açılma ve kapamalar izleyicinin gözünde önemli bir zaman sıçrayışının habercisidir.

DISSOLVE: Zaman geçişi ya da rüya sekanslarının eski usul montajında kullanılan bu tercih,kısa bir geçiş istiyorsanız ,geriye dönük yazacaksınız sakıncası yoktur.

İÇERİK GEÇİŞLERİ: İyi geçişler sahneden sahneye bilgi taşırlar iyi bir senaryo da sahneden sahneye yumuşak geçişlerin olduğu senaryodur.Ek açıklama yapmadan göstermemizi sağlar,sahneyi detaya girmeden anlatmış oluruz.

ZAMAN GEÇİŞİ: Bazı öyküler uzun bir aralıkta geçer ve zaman geçişini ya da  ne kadar geçtiğini göstermek için bilgilendirmeye ihtiyaç vardır,saat takvim gösterimi klasik geçişlerdir daha iyisini yapabilirsiniz.Dikkatinizi sahnedeki aksesuarlara değil öykünüzün olayına verin,en basit örnek  SONRASI yazmak olacaktır,eğer geçiş fikriniz yoksa öneririm.

NÜKTELİ GEÇİŞ: Geçmişi göstermek.

İŞİTSEL GEÇİŞ: Bu geçişler senaryo metinlerinde yer almamalıdır geçişleri kağıtta görmek kafa karıştırıcıdır.


  • Mümkün olduğunca içerik temelli geçişler bulmaya çalışın işitsel geçişi ilgili sahneyi  sonraki ile birleştirirken yanlış anlaşılmayacağından eminsen kullan.
  •  Her sahne de içerik temelli geçiş bulmak zorunda değilsiniz ,çok fazla yaptıysanız basitleştirin.

  • Eğer yeni bir sahne değilse KESME kullanmayın.

  • Karakterleri sırasıyla yakında gösteren bir sürü film görmüşsünüzdür  ama bu sinematografi ile ilgilidir senaryo yazımı ile ilgili değil.
  • Kural yeni bir sahneye atlıyorsanız KESME: yazın öte yandan yeni bir sahne başlığı yazmanız gerekiyorsa bunu bile yazmanıza gerek yoktur (iki karakter telefonda diyalog halindeyse yine yazmayın, ardından hazırlanan sahne ile konuşmaları alt alta yazabilirsiniz.)

 AÇILAR: Eğer yeni bir sahnede  değilseniz fakat odak değişikliğinden bahsediyorsanız (AÇI:SAM) şeklinde yazman yeterli;bu yazım ekranda özellikle ne görünmesini istediğinizi belirtmektedir gereğinden fazla kullanma.


  • Açı ve yakın plan kullanımlarını eğer sahne içinde özellikle bir noktaya dikkat çekmek istiyorsanız idareli bir biçimde kullanılır.
  • Kamera açısına görüntü yönetmeni karar verir,bir şey irdelemek istiyorsan sen söyle.
KURGU: Okuyucuyu sıkışık yazımda boğulacaktır yazmamaya gayret et (syf 86).Okuyucunun kurgulamanın nasıl yapılması gerektiğini bildiğini aklınızdan çıkarmayın.

Foley Stüdyosu: Adını Unıversal stüdyoların da çalışan dan Jack Donavan Foley adlı sanatçıdan alan  ses efektleri gerçek zamanlı yaratılan seslerdir,illa efekt vermek istiyorsanız ;Bum sesi alışveriş merkezinde yankılanır,az miktarda yansıma kullanmanın zararı yoktur ancak açıklamaların senaryonuzu çizgi romana dönüştürmesine de izin vermeyin.